مزایای چیلر بر اسپلیت

 

ابتدا به سراغ مقایسه ظرفیت سرمایش چیلر با کولر گازی برویم. ظرفیت اسمی این دستگاه ها مشخص کنندۀ نوع استفادۀ آنها نیز هست. در مجموع می توان گفت که ظرفیت سرمایش چیلرها نسبت به اسپیلت ها بسیار بیشتر است. به همین خاطر هم امروزه از چیلرها در فضاهای صنعتی، اداری و آپارتمانی بزرگ استفاده می شود. در صورتی که از اسپیلت ها تنها می توان در محیط های خانگی کوچک تر و مساحتی تا حدود صد و پنجاه متر مربع بهره برد.

اگر بخواهید از اسپیلت برای خنک سازی محیط های ساختمانی بهره ببرید، لازم است به ازای هر صد و پنجاه متر یا حتی به ازای هر اتاق مجزا، از یک اسپیلت جداگانه استفاده کنید. در غیر این صورت میزان سرمای تولیدی دستگاه ممکن است هرگز به میزان مورد نظر شما نرسد.

از انواع چیلرها و حتی مینی چیلرها می توان در محیط های ساختمانی آپارتمانی، اداره ها، شرکت های صنعتی، مجموعه های ورزشی، سالن های سردخانه ای، امکان اداری و تجاری و … استفاده کرد. با توجه به ظرفیت سرماسازی چیلرها، می توان از آن ها به صورت مرکزی بهره برد. به این صورت که اجزای اصلی چیلر، بسته به هواخنک بودن یا آب خنک بودن، روی پشت بام خانه و یا موتورخانۀ تأسیسات نصب می شود. سپس این بخش مرکزی با استفاده از چندین فن کوییل و هواساز و به کمک لوله کشی در تمام بخش های ساختمان، عمل خنک سازی را ممکن می سازد.

یکی دیگر از تفاوت های مهم چیلر ها با کولر های گازی به توانایی شان در مدیریت رطوبت محیط است. چه در چیلرها و چه در اسپیلت ها برای سرمایش از یک سیکل تبرید مبرد استفاده می شود. که گردش این سیال خنک شده در بین کوییل ها و پنل های ساختمانی باعث کاهش رطوبت محیط می شود. امّا اگر قصد مدیریت میزان رطوبت محیط داشته باشید، چه به منظور افزایش رطوبت محیط و چه به منظور کاهش میزان این رطوبت، تنها می توان از دستگاه های چیلر متصل به هواساز استفاده کرد. دستگاه های هواساز این قابلیت را دارند که با اتصال تجهیزات مدیریت رطوبت محیط را بر عهده بگیرند. پس اگر در محیطی نیاز به کنترل دقیق میزان رطوبت دارید، باید به سراغ چیلرها بروید.

یکی دیگر از قابلیت های چیلرها و اسپیلت ها فیلتراسیون هوای محیط است. در اسپیلت ها در داخل هر پنل از یک فیلتر استفاده شده است. که این فیلتر کار پاک سازی هوای محیط را انجام می دهد. نکته ای که وجود دارد این است که اسپیلت ها تنها می توانند هوای داخل ساختمان را فیلتر کنند و روی هوای تازۀ ورودی به ساختمان نمی توانند اثری بگذارند.

در چیلرها امّا این اتفاق بالعکس است. چیلرها و دستگاه های هواساز معمولاً بیرون از محیط های ساختمانی نصب می شوند. که با نصب فیلتراسیون بر روی دستگاه های هواساز می توانیم کار فیلتراسیون هوا را انجام دهیم. نصب فیتلتراسیون روی دستگاه های هواساز می توانند تا حدود نود و نه درصد کار پاک سازی هوا را انجام دهند.

مسئلۀ زیبایی ساختمانی شاید اهمیت زیادی در مقابل سرمایش هوا برای خریداران نداشته باشد. امّا اگر زیبایی ساختمان نیز برایتان اهمیت دارد، باید بدانید که هر دستگاه اسپیلت از دو جزء بیرونی و درونی تشکیل شده است. که بخش بیرونی، یا همان موتور دستگاه باید خارج از ساختمان و کنار پنجره نصب شود. در نتیجه جلوۀ زیبایی به ساختمان نداده و از نظر زیبایی محیط را تحت تأثیر قرار می دهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مقایسه چیلر و اسپلیت از نظر قیمت و کارایی مطلوب، با بخش فروش چیلدیران تماس حاصل فرمایید .